Drycker

En vuxen behöver cirka 1-1,5 liter vätska per dag förutom vätskan som man får i maten. Valet av dryck påverkar även blodsockerhalten och hälsan mer allmänt.

Om man har diabetes rekommenderas det att man intar högst 1 glas kolhydratinnehållande drycker (mjölk, surmjölk, safter, sockrade läskedrycker, sockerinnehållande mineralvatten/ hälsodrycker) per måltid eller mellanmål. Sockret i vätskan upptas snabbt och höjer lätt blodsockret efter måltiden även om måltidsinsulinet doseras rätt.

Välj dryckerna enligt följande

Törstsläckande dryck

Det är bäst att välja vatten som törstsläckande dryck. Du kan använda buteljerat vatten eller mineralvatten om de har en låg natriumhalt och om de inte innehåller socker och/eller syror som är skadliga för tänderna. Kolsyra är inte skadligt. Nästan alla andra syror är skadliga, särskilt citronsyra (skrivs med namn eller har nummer E330 i ingredienserna).

Mjölkprodukter

Mjölk och surmjölk som är fettfria eller har en låg fetthalt (fetthalt högst 1 %) rekommenderas som måltidsdrycker. Det dagliga kalciumbehovet uppfylls vid intag av 5-6 deciliter flytande mjölkprodukter eller kalciumberikade soja-, havre- eller risdrycker och 2-3 skivor ost. Osten kan ersättas med flytande mjölkprodukter eller med kalciumberikade drycker. I så fall är den rekommenderade totalmängden ca 7 dl/dag.

Kaffe och te

Kaffet och teet rekommenderas att intas utan socker. Fettfri mjölk eller med låg fetthalt rekommenderas. För vardagsbruk rekommenderas bryggkaffe. Kokkaffe och icke-filtrerade kaffetyper innehåller diterpener som ökar kolesterolhalten i serum. Om man tar specialkaffe eller -te ska man observera de andra ingredienserna: socker, mjölkkvalitet och grädde. Gravida bör inte dricka mer än tre koppar kaffe per dag.

Safter och nektar

Högst 1-2 dl juice och nektar kan intas i samband med måltider. De passar inte som törstsläckande dryck och ersätter inte frukter. Sockrade safter rekommenderas inte för dagligt bruk. Det är bra att uppmärksamma att fruktjuice utan tillsatt socker innehåller lika mycket socker som en läskedryck som är sötad med socker.

Läskedrycker

Bland läskedrycker och safter är det att föredra att välja de sockerfria alternativen. De innehåller ingen energi och påverkar inte blodsockret. De konstgjorda sötningsmedlen är trygga när de används i en måttlig mängd. Om de används i vanliga användningsmängder blir inte intaget för stort (t.ex. den trygga övre gränsen för dagsintaget för en vuxen som väger 60 kg är 4 liter läskedryck som sötats med aspartam eller 3 liter med steviolglykosid). Det är bra att hålla användningen av dessa drycker måttlig eftersom de flesta innehåller syror som är skadliga för tänderna.

Energidrycker

Energi-, sport- och hälsodrycker skiljer sig knappt från läskedrycker. Energidrycker rekommenderas inte för gravida. Sportdrycker behövs endast för långvariga idrottsprestationer som varar över 1-1,5 timmar.

Alkoholhaltiga drycker

De dagliga maximala mängderna av alkoholhaltiga drycker för vuxna är 1 portion för kvinnor och 2 portioner för män. En portion är till exempel 0.33 l mellanöl, 12 cl vin eller 4 cl stark alkoholdryck. Långtidsbruk rekommenderas inte, gravida och ammande ska inte alls dricka alkohol. Med diabetes ska man uppmärksamma alkoholbruket vid insulinbehandlingen och måltiderna. Läs mer (länk 1.9.4 Alkohol och andra rusningsmedel)

Föregående sidaNästa sida

​ 


​​
Päivitetty  27.5.2019 7.47

 
HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo