Instruktioner för egenvård av fötterna

​​​

God diabetesvård innebär också att ta hand om fötterna. Det betyder fotundersökningar, och dessutom fothygien, passliga skodon och fotgympa.

Undersök dagligen dina fötter själv

Undersök fötterna, fotsulorna och mellanrummen mellan tårna. Kolla i vilket skick huden är, färgen och temperaturen. Fäst speciellt uppmärksamhet vid hudlesioner (skador) och nagelproblem. Använd spegel för att underlätta undersökningen. Undersök skornas insidor. Skorna får inte ha vassa sömmar, och sulorna ska vara hela.

Dagliga fotundersökningar är viktiga speciellt för dem som har nedsatt hudkänsel i fötterna.


Tvätta fötterna varje dag

Ofta räcker det att tvätta med vatten. Vattnet ska ha kroppstemperatur, varken kännas hett eller kallt. Torka omsorgsfullt mellan tårna med en mjuk handduk så att du inte river sönder huden.

 

Smörj fötterna med en fet bassalva varje dag

Smörj inte mellanrummen mellan tårna där huden skall hållas torr och inte vara fuktig. Regelbunden användning av salva förebygger hudtorrhet, förhårdnader och sprickor. Förhårdnader ska inte behandlas med sandpapper eller metallföremål som kniv eller rasp.

Klipp naglarna rätt

Nageln är lagom lång när du kan känna dem om du trycker på tåspetsen. Skarpa nagelkanter kan du försiktigt fila ner med nagelfil.

Passliga strumpor

Skor utan strumpor kan orsaka skavsår. Välj strumpmaterialet så att det passar din fot. Strumporna ska klara av att suga upp och torka upp den fukt som skapas av svett. För trånga strumpor och för spända resårer hindrar fötternas blodcirkulation. Byt strumpor dagligen.

Val av skor

Skorna ska vara tillräckligt rymliga, och samtidigt stöda foten i alla stegfaser. För vuxna är 12 mm en lämplig rörelsemån, och för barn brukar man rekommendera cirka 12–17 mm. Prova skorna på eftermiddagen när fötterna har hunnit svälla en aning. Skosulan ska kännas stadig och flexibel. Sulan fungerar som stötdämpare och skyddar dina fötter när då går på hårda underlag. Hälförhöjningen rekommenderas vara 2–4 cm. Om du har konstaterade neurologiska förändringar i fötterna är det mycket viktigt att du väljer rätt sko. Prova och välj då med alldeles speciell omsorg. Din egen vårdenhet kan hjälpa dig när du har skoproblem. Ifall du har funktionella och anatomiska förändringar som gör det omöjligt att använda normala skor från vanliga butiker, finns det skäl att skaffa specialskor. Fotterapeuter och fotvårdare kan individuellt bedöma behoven för specialskor och stödsulor.

Gå inte barfota

Undvik barfotagång både inne och ute. Barfotagång ökar risken för hudskador. Om du har konstaterade nervförändringar i fötterna rekommenderar man att du använder inneskor.

Gympa dina fötter

Fotgympa stöder muskulaturen i fötterna och mellan tårna, samt håller lederna i skick. Med rätta gymnastikrörelser kan du förebygga och till och med korrigera felställningar i dina ben och fötter. Gymnastikprogrammen görs alltid upp individuellt. Enkla rörelser som att t.ex. att sträcka och böja vristerna minskar svullnader och passar så gott som vem som helst.

Titta på diabetesförbundets video ​Att övervaka och sköta sina fötter (på finska)​​.


Föregående sidaNästa sida

​ 


​​
Päivitetty  27.5.2019 7.48

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo