Ohjeita jalkojen omahoitoon

​​​​ ​​​

Diabeteksen hyvään hoitoon kuuluu jalkojen omahoito, johon sisältyy jalkojen tarkastamisen lisäksi jalkahygienia, jalkojen rasvaus, sopivat jalkineet ja sukat sekä jalkajumppa.

Tarkista jalkasi päivittäin itse

Tarkista jalkapöydät, jalkapohjat ja varpaiden välit. Tarkkaile ihon kuntoa, väriä ja lämpötilaa. Kiinnitä erityisesti huomiota ihorikkoihin sekä kynsiongelmiin. Jalkojen tutkimiseen voit käyttää apuna peiliä. Tarkista kengät sisältä käsin. Kengissä ei saa tuntua teräviä saumoja ja pohjallisten tulee olla ehjät.

Päivittäinen jalkojen tarkistus on erityisen tärkeää etenkin niillä henkilöillä, joilla on todettu tunnon heikentymistä.

Pese jalat joka päivä

Vesipesu on usein riittävä. Veden tulee olla kehon lämpöistä. Kuivaa varvasvälit huolellisesti aina pesun jälkeen pehmeällä pyyhkeellä, etteivät varvasvälit rikkoudu.

Rasvaa jalat rasvaisella perusvoiteella päivittäin

Varpaiden välejä ei rasvata, etteivät varvasvälit haudu. Säännöllinen rasvaus estää ihon kuivumista sekä osaltaan kovettumien ja halkeamien syntyä. Kovettumamuodostusta ei tule itse poistaa hiekkapaperilla tai teräaseella.

Lyhennä kynnet oikein

Kynsi on sopivan mittainen, kun kynnen kärki tuntuu varpaan päästä painettaessa. Kynnen terävät kulmat voi hioa varovasti kynsiviilalle.

Sopivat sukat

Kenkien käyttö ilman sukkia voi aiheuttaa hiertymiä. Sukkamateriaali valitaan jalan mukaan. Sukkien pitää pystyä imemään ja poistamaan hikoilun aiheuttama kosteus. Liian pienet sukat ja tiukka resori estävät verenkiertoa jaloissa. Sukat vaihdetaan päivittäin.

Jalkineiden valinta

Kengissä tulee olla riittävästi tilaa ja tukea askeleen kaikissa vaiheissa. Aikuisen käyntivara kengissä on noin 12 millimetriä oman jalkaterän mitan lisäksi. Lapsille suositus on noin 12–17 millimetriä. Jalkine on suositeltavaa sovittaa iltapäivällä, jolloin jalat ovat jo hieman turvonneet. Kenkien ulkopohjan on oltava tukeva ja joustava. Ulkopohja toimii iskunvaimentimena ja suojaa kulkua kovilla alustoilla. Suositeltava koron korkeus on noin 2-4 cm. Mikäli on todettu hermomuutoksia, kengät tulee valita erityisen huolellisesti. Saat apua jalkineasioissa omasta hoitopaikastasi. Erityisjalkineet ovat perusteltuja silloin, kun jalan toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset estävät markkinoilta saatavien jalkineiden käytön. Jalkaterapeutit ja jalkojenhoitajat arvioivat erityisjalkineiden ja tukipohjallisten tarpeen yksilöllisesti.

Älä kulje avojaloin

Paljain jaloin kulkemista tulee välttää niin sisällä kuin ulkonakin. Paljain jaloin kävely altistaa ihon rikkoutumiselle. Mikäli jaloissa on todettu hermomuutoksia, suositellaan sisäjalkineita.

Jumppaa jalkojasi

Jalkavoimistelu tukee jalkaterän ja varpaiden lihasten sekä nivelten toimintoja. Oikeanlaisilla harjoitteilla voidaan ehkäistä ja korjata alaraajojen virheasentoja. Harjoiteohjelmat laaditaan aina yksilöllisesti. Yksinkertaiset liikkeet kuten esimerkiksi nilkan ojennus ja koukistus vähentävät turvotusta ja sopivat lähes jokaiselle.

Katso Diabetesliiton sivustolta video Jalkojen kunnon tarkkailu ja tutkiminen​


Seuraava sivu