Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia Terveyskylän ammattilaisten osion useimmiten kysyttyihin kysymyksiin.

Kenelle ammattilaisten osio on tarkoitettu?

Terveyskylän ammattilaisten osio sisältää tietoa, työkaluja ja materiaaleja pääasiassa terveydenhuollon ammattilaisille. HUSin ammattilaisten voivat kirjautua ammattilaisten osioon omilla HUS-tunnuksillaan, muilta ammattilaisilta edellytetään terveydenhuollon varmennekorttia vähintään ensimmäisellä kirjautumiskerralla. Jatkossa voit käyttää kirjautumiseen halutessasi myös pankki- tai mobiilitunnistetta.

Katso tarkemmat kirjautumis- ja rekisteröitymisohjeet kohdasta Sisäänkirjautumisen pikaohjeet.

Mitä ammattilaisten osio sisältää?

Terveyskylän ammattilaisen osio sisältää tietoa, työkaluja ja materiaaleja pääasiassa terveydenhuollon ammattilaisille.

Ammattilaisten osion tietosisällöt kasvavat sitä mukaa kun uusia taloja julkaistaan. Talojen tuottamat tietosisällöt vaihtelevat eri talojen välillä, ja osa sisällöistä on rajattu vain HUSin sisäiseen käyttöön.

Terveyskylän tärkeimpiä ammattilaisille suunnattuja työkaluja ovat etäkokoukset, konsultaatiot ja etävastaanotot. Osa työkaluista tai osa niiden sisältämistä toiminnoista on rajattu vain HUSin sisäiseen käyttöön.

Ammattilaisten osiosta löydät myös paljon erilaisia materiaaleja kuten potilasohjeita, hoito-ohjeita ja läheteohjeita. Ohjeiden lisäksi löydät myös runsaasti erilaisia koulutus- ja luentomateriaaleja. Osa materiaaleista on rajattu vain HUSin sisäiseen käyttöön.

Tarvitsenko jotain erityistä käyttääkseni ammattilaisten osiota?

HUSin työntekijät voivat kirjautua ammattilaisten osioon omalla HUS-tunnuksellaan päätelaitteesta riippumatta.

Jos olet HUSin ulkopuolinen ammattilainen, tarvitset vähintään ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla voimassa olevan terveydenhuollon varmennekortin ja kortinlukulaitteen. Jatkossa voit käyttää kirjautumiseen halutessasi myös pankki- tai mobiilitunnistetta.

Etäkokouksiin osallistuaksesi tarvitset päätelaitteen, jossa vähintään kaiutin ja mikrofoni. Videoneuvotteluja varten tarvitset myös kameran. Voit liittyä etäkokoukseen joko päätelaitteelle asennettavan Lync-/Skype-sovelluksen avulla tai suoraan selaimen kautta Lync Web Appin avulla.

Tuleeko minun olla HUSin työntekijä käyttääkseni ammattilaisten osiota?

Terveyskylän ammattilaisten osiota voivat käyttää kaikki Suomessa toimivat terveydenhuollon ammattilaiset, joilla on käytössään terveydenhuollon varmennekortti. Osa sisällöistä on rajattu vain HUSin sisäiseen käyttöön.

Sain kutsun etäkokoukseen, mutta en ole terveydehuollon ammattilainen ja/tai minulla ei ole terveydenhuollon varmennekorttia. Mitä teen?

Etäkokouksiin voidaan liittyä myös ilman kirjautumista Terveyskylän ammattilaisten osioon. Liittymislinkin löydät saamastasi sähköpostikutsusta. Voit liittyä etäkokoukseen joko päätelaitteelle asennettavan Lync-/Skype-sovelluksen avulla tai suoraan selaimen kautta Lync Web Appin avulla.

Huomaa, että jos liityt etäkokoukseen kirjautumatta ammattilaisten osioon, et pääse käsiksi mahdollisiin etukäteismateriaaleihin.

Olen HUSin ulkopuolinen ammattilainen, mutta en ole vielä rekisteröitynut palvelun käyttäjäksi.
Miten rekisteröidyn?

Rekisteröityäksesi tarvitset joko pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen sekä voimassa olevan terveydenhuollon varmennekortin. Katso tarkemmat rekisteröitymisohjeet oheisen linkin takaa löytyvästä videosta.

Katso ohjevideo HUSin ulkopuolisen ammattilaisen rekisteröitymisestä

Olen HUSin ulkopuolinen ammattilainen eikä kirjautuminen onnistu.
Mitä teen väärin?

Varmista, että olet ensin rekisteröitynyt käyttäjäksi. Katso ohjevideo HUSin ulkopuolisen ammattilaisen rekisteröitymisestä

Rekisteröitymisen jälkeen muista kytkeä terveydenhuollon varmennekortti tiliisi. Opetusvideossa näytetään, miten kortin kytkeminen tapahtuu.

Jos ohjelma antaa kortin kytkemisen yhteydessä virheilmoituksen: "Access was denied By the Access policy", niin todennäiköisesti käyttämäsi selain ei saa yhteyttä kortinlukuohjelmaan tai IT-ympäristössäsi on jokin asetus, joka estää kortin kytkemisen. Tällaisissa tilanteissa kannattaa olla yhteydessä oman organisaation IT-tukeen.


Päivitetty 26.4.2017 19:10