Liikunta

Liikunta on tärkeässä roolissa myös astmaatikolla kunnon ylläpidossa. Yleiskunnon ollessa hyvä, jaksaa paremmin päivittäisissä askareissa ja mielialakin pysyy usein vireämpänä. Lisäksi riittävä levon määrä on hyvä huomioida.

Liikkuminen saa olla miellyttävää

Kaikille olisi hyväksi arkiaktiivisuuden ylläpitäminen ja istumisen välttäminen, niistä voikin aloittaa liikunnan lisäämisen. Useimmat astmaa sairastavat ovat kokeneet rasitukseen liittyviä oireita, jotka yleensä ilmenevät hengästymiseen johtavan rasituksen jälkeen hengenahdistuksena, vinkumisena ja yskimisenä. Ikävät kokemukset eivät saisi kuitenkaan estää liikunnan lisäämistä, kun astma on saatu hoidolla hallintaan. Tarvitsemme liikkumista kaikenikäisenä. Liikunta on saattanut jäädä vähäiseksi vaikkapa sairastelun vuoksi.

Yleinen liikuntasuositus

Aikuisten suositellaan liikkuvan viikossa reippaasti vähintään 2 tuntia 30 minuuttia tai rasittavasti 1 tunti 15 minuuttia kestävyyskunnon parantamiseksi. Lisäksi kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja liikehallintaa kohentavaa liikkumista.

Liikkeelle on hyvä lähteä rauhallisesti, huolellisesti lämmitellen ja välttäen nopeaa yhtäkkistä hengästymistä. Liikkeellelähtö nenän kautta sisään hengittäen on hyvä keino välttää liikunnan aloittamista liian rasittavasti. Liikkuessa voi huomioida, että hengitys saisi tapahtua mahdollisimman vapaasti, jolloin ei tule esimerkiksi turhaa hengityksen pidättämistä tai sisään haukkomista. Liikunnan aikanakin on lupa tarvittaessa hidastaa ja levätä. Liikkua saa oman kuntotasonsa mukaisesti ja liikkumisesta saa nauttia!

Astman pahenemisvaiheessa

Akuutin sairauden aikana, kuten astman pahentumisvaiheessa ja flunssaisena, ei pidä liikkua rasittavasti. Kevyt liikunta on tuolloinkin hyödyksi ja sairauden jälkeen liikunnan lisääminen tulee aloittaa kevyesti.

Hengityssairaiden tulee käyttää lääkkeitä lääkärin määräyksen mukaisesti. Jos käytössä on keuhkoputkia avaava lääke ennen liikuntaa, niin lääke tulee ottaa 15 - 30 minuuttia ennen liikuntasuoritusta.

Muista myös lepo!

Niin tärkeää ja välttämätöntä kuin liikkuminen onkin, tarvitsemme myös lepoa, palautumista, rentoutumista! Omien tuntemusten ja jaksamisen kuulostelu on tärkeää! Henkeä ahdistaa, yskittää, hengitys pihisee – useimmat astmaa sairastavat ovat kokeneet oireet, jotka yleensä ilmenevät voimakkaan, hengästymiseen johtavan rasituksen jälkeen, ja joita kutsutaan usein kansankielellä rasitusastmaksi.  

Päivitetty 22.5.2017 15:59

Akuutin sairauden aikana, kuten astman pahentumisvaiheessa ja flunssaisena, ei pidä liikkua rasittavasti.