Ajankohtainen

Terveyskylään on avattu uusi palvelu: Päivystyshelppi

Julkaistu 16.11.2020 12.40

Päivystyshelppi on uusi osa kiireellisen hoidon neuvontapalveluiden kokonaisuutta, jonka tavoitteena on ohjata hoitoa tarvitsevat asiakkaat oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.  Palvelu on CE-merkitty lääkinnällinen laite, jonka sisällön ovat laatineet Suomen yliopistosairaaloiden akuuttilääketieteen ja -hoidon asiantuntijat.

​​​​​​Päivystyshelppi tarjoaa kansalaiselle toimintaohjeita äkillisen terveysongelman tai tapaturman sattuessa. Se neuvoo hoidon ja palvelun tarpeen arvioimisessa, hoitoon hakeutumisessa ja tarjoaa tukea itsehoitoon. Terveyskylän Päivystystalosta löytyvä matalan kynnyksen neuvontapalvelu ohjaa oikean avun piiriin jo ennen yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaiseen.

Asiantuntijoiden laatima verkkopalvelu puolustaa paikkansa aikana, jolloin moni etsii neuvoa oireisiinsa verkosta vaihtelevin tuloksin. Päivystyshelppi on CE-merkitty lääkinnällinen laite, mikä tarkoittaa, että ohjeiden mukaan käytettynä palvelu on turvallinen.

Henkilökohtaista tai tarkempaa hoidon tarpeen arviointia tarvitsevat asiakkaat ohjataan Päivystyshelpistä Omaolo-palvelun oirearvioihin tai soittamaan kansalliseen Päivystysapu 116117-puhelinneuvontapalveluun.

Toimintaohjepankki moneen vaivaan

Kansalainen voi hakea Päivystyshelpistä oire- ja vammakohtaista tietoa ja toimintaohjeita. Tilanteen mukaan kansalaista ohjataan joko soittamaan hätänumeroon 112, ottamaan heti yhteyttä oman terveyskeskuksen päivystykseen, olemaan yhteydessä omaan terveyskeskukseen tai –neuvontaan tai hänet ohjataan omahoito- ohjeiden pariin.

-Päivystyshelppi ei korvaa terveydenhuollon ammattilaisen tekemää hoidon tarpeen ja hoidon kiireellisyyden ensiarviota. Palvelun toteutuksessa on huomioitu myös hätätilanteet, vaikka luonnollisestikaan palvelu ei ole tarkoitettu tällaisissa tilanteissa käyt​ettäväksi, kertoo palvelupäällikkö Marja Ylilehto Oulun yliopistollisesta sairaalasta.