
"Yksittäisiä sosiaalihuoltoon liittyvä digipalveluita on jo olemassa, mutta nyt pilotoimme ensimmäistä sosiaalityön digipalvelua, jossa on samalla alustalla eri palvelut: etävastaanotto, viestit, chatti ja tietoa lastensuojeluun asiakkuudesta", kertoo kehittäjäsosiaalityöntekijä
Kaisa Hujanen Päijät-Hämeen kuntayhtymästä (PHHYKY).
Ensimmäiset pilottiasiakkaat ovat 13-17-vuotiaita nuoria ja mukana on myös lapsiperhe, jonka äiti on nuori aikuinen.
"Vaikka palvelulla haetaan työn tehostumista esimerkiksi kotikäyntejä korvaamalla, ensisijaisesti toivon, että asiakkaat kokevat saavansa helpommin sosiaalityöntekijöihimme yhteyden, kun paha olo tulee", Hujanen toteaa.
Lastensuojelussa on asiakkaina paljon nuoria, joiden on vaikea kommunikoida kasvokkain tai puhelimessa ja chatti tuntuu luontevammalta tavalta kommunikoida. Hujasen mukaan näiden nuorten kanssa voidaan sopia aika, jolloin avataan chatti-linja. Nuoren voi joskus myös olla helpompi osallistua etävastaanotolle.
Pilotti jatkuu toukokuuhun ja sen jälkeen laaditaan laajentamissuunnitelma. Tavoitteena on ottaa palvelu koko PHHYKYN lastensuojelussa käyttöön.