Terveyskylä sosiaalisessa mediassa
Ajankohtainen

Lääketalon chat neuvoo ammattilaisia

Julkaistu 27.8.2018 14.55

HUS-alueella työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten on mahdollista kysyä chatilla lääkkeistä HUS-Apteekin farmaseutilta. 

​​

"Soittamiseen verrattuna chatin etu on se, että koska kysymys ja vastaus ovat chatissa kirjallisena, on väärinymmärryksen vaara pienempi. Lisäksi kysyjän ei tarvitse odottaa luurin toisessa päässä, kun asiaa selvitetään, vaan hän voi odotellessaan tehdä muuta", kertoo chatin suunnittelussa ja käyttöönotossa mukana ollut kehittämispäällikkö Sirpa Nieminen.  

Chatti on nyt ollut auki muutaman kuukauden. Yleisimmät kysymykset ovat koskeneet lääkkeiden puolittamista ja säilyttämistä, ja niihin pystyttiin vastaamaan suoraan. Niemisen mukaan enemmän selvitystä vaativat kysymykset ohjattiin HUS Apteekin lääkeinformaatioyksikköön. 

"Toivomme, että HUS-alueen terveydenhuollon ammattilaiset löytävät Lääketalon chatin ja siitä tulisi päivittäinen ja luonteva kanava kommunikoida ja kysyä apteekin asiantuntijoilta lääkkeisiin liittyvistä asioista".

Varsinaiset potilaskonsultaatiot hoidetaan edelleen muita kanavia kautta, toteaa hankkeessa projektipäällikkönä toiminut Outi Lapatto-Reiniluoto.  

Chatteja ja chatbotteja 

Terveyskylässä on sekä chatteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa terveydenhuollon ammattilainen) että chatbotteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa robotti).

Lääketalon chatin lisäksi: 

  • Lastentalossa on chatti, jossa HUS-alueen vanhemmat voivat kysyä sairaanhoitajalta lapsen terveyteen liittyviä neuvoja.  
  • Syöpätalossa on chatbot, jolta voi kysyä HYKS Syöpätautien klinikalta esimerkiksi klinikkakäyntien hinnoista tai lähetteiden käsittelyajoista yleisellä tasolla.   
  • Nuorten mielenterveystaloon on suunnitteilla chatbot.  Se vastaa kysymyksiin nuorten mielenterveysongelmista ja tarjoaa hoitoonohjausta koko maassa. 
  • HUS Kuvantaminen ja HUSLAB pilotoivat tänä syksynä chatbot+chat-yhdistelmää, jossa keskustelu siirtyy chattiin asiakaspalvelijalle jos chatbot ei osaa vastata. 

Toivomme, että HUS-alueen terveydenhuollon ammattilaiset löytävät Lääketalon chatin.

Katso lisää