Ajankohtainen

Digipalvelupolku lastensuojelun vuorovaikutuskanavana

Julkaistu 7.3.2022 9.00

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä otti käyttöönsä uuden digipalvelupolun sosiaalihuollon asiakkaillensa.

​​ Terveyskylän Omapolun palvelujen kirjo kasvoi vuoden 2021​ aikana sosiaalihuoltoon. Ensimmäinen sosiaalihuollon polku avattiin Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän lastensuojelun asiakkaille.​Palvelukehitystä siivitti palaute lastensuojelun kokemusasiantuntijoilta. Heidän kokemuksensa mukaan työntekijöitä on usein vaikea tavoittaa.​

Terveyskylän Omapolulle rakennetun digipalvelupolun myötä sosiaalihuolto lisää vuorovaikutuksen mahdollisuutta uudella kanavalla, digipalvelupolulla, kun yhteydenpito ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Digipalvelupolulle kirjaudutaan aina vahvan tunnistautumisen kautta, jolloin yhteydenpito on aina tietoturvallista.

Asiakkaiden osallisuus kasvoi palvelupolun myötä

Digipalvelupolku auttaa asiakasta hahmottamaan asiakkuuden kokonaisuutta, tarjoaa luotettavaa tietoa lastensuojelusta sekä edistää osallisuutta tehtävien avulla. Asiakas voi viestitellä silloin, kun itselle sopii vuorokauden ympäri.

On ollut helpompi, kun voi laittaa viestin viikonloppuisin ja vastaus tulee seuraavana työ​​päivänä. Helppo kirjoittaa, kun tietää, et viestiin reagoidaan ja viesti jää talteen.”
-Asiakaspalaute digipalvelun käytöstä (2021)

Polulla on myös mahdollista järjestää etävastaanottoja. Yhteys on turvallinen vahvan tunnistautumisen takana. Tapaamiseen on helppo liittyä verkkoselaimella tai mobiilisti. Etävastaanotto sallii näytön jakamisen tietoturvallisesti esimerkiksi, kun täytetään lomakkeita tai käydään asiakkaan kirjauksia läpi.

Työntekijöiden kokemuksia digipalvelupolusta (2021):

Polku lisää asiakkaan osallisuutta, asemoi myös asiakasta siihen, mistä neuvottelussa tullaan puhumaan.”
Mahdollistaa valmistautumisen asiakassuunnitelmaneuvotteluun. Esimerkiksi voi saada sellaista ennakkotietoa, johon voi valmistautua tai jota voi selvittää jo ennen varsinaista neuvottelua.”

Digipalvelupolun kehitys jatkuu

Päijät-Hämeen lastensuojelun digipalvelupolku on käytössä kaikissa alueen lastensuojelutiimeissä vuoden 2021 loppuun mennessä. Yhteensä 40 asiakasta on käyttänyt polkua. Ammattilaisista vastuukäyttäjiä on 16, jotka on perehdytetty polun käyttöön ja käyttöönoton tukemiseen omassa tiimissä.

Tavoitteena on jatkaa digipalvelupolun kehittämistä yhteiskehittämisen periaatteella. Digipalvelupolku halutaan entistä kohdistetummaksi yksittäisen asiakkaan tarpeisiin koko asi​akkuuden ajan kattaen avo-, sijais- ja jälkihuollon.

Lisätietoa lastensuojelun digipalvelupolusta:

Jenny Kokkonen, sosiaalityön kehittäjä, Päijät-Hämeen hyvinvointiy​htymä / Päijät-Sote

  • jenny.kokkonen(a)phhyky.fi

​Terveys​kylän Omapolulta löydät sinulle avatut terveydenhuollon digihoitopolut ja sosiaalihuollon digipalvelupolut sekä kaikille avoimet omahoito-ohjelmat. Omapolulla terveystietosi ja hoito-ohjeesi kulkevat aina mukanasi. Terveyskylän Omapolku on terveyden- ja sosiaalihuollon digitaalinen palvelukanava.