Motion, vila och näring som stöd för välbefinnandet

En mångsidig kost och en aktiv livsstil främjar hälsan när MS är i en lugn fas och lindrar skoven. Vila i rätt tid är en viktig behandlingsform vid ett skov.

​Olika folksjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar utgör ett hot för människor med MS precis som för alla andra. Också till exempel bakterieinfektioner kan öka symtomen och leda till ett skov. För att upprätthålla hälsan och motståndskraften finns det många anledningar att försöka leva ett aktivt liv och äta mångsidigt. Ett aktivt liv hittar man med rätt inställning till livet och via olika motionsformer, vänner och hobbyer när man letar efter glädje i motionen och en regelbunden livsstil som passar en själv. Den som har MS måste tidvis även unna sig vila.

MS och ett aktivt liv

Under ett skov vid skovvis förlöpande MS måste man ta en paus från träningen. Ibland kan även lätt fysisk ansträngning framhäva symtomen ytterligare. När skovet lättar bör man ta det lugnt när man åter börjar motionera. Vid mer intensiv trötthet på grund av MS kan det finnas skäl att då och då vila sig. Ibland kan tröttheten även lindras av att man svalkar kroppen.

Mellan skoven gör det inget om symtomen tilltar tillfälligt under en motionsprestation. Även när motionen är helt rätt, kan symtomen på MS öka när kroppstemperaturen stiger. När konditionen blir bättre blir kroppen också bättre på att reglera temperaturen. Ofta hjälper det att varva mellan motion och vila, dricka tillräckligt mycket vatten och svalka kroppen till exempel i duschen före motionen. För att undvika att symtomen förvärras kan man till exempel dela upp motionspasset till flera kortare pass under dagen. Om man rör sig utomhus kan man med fördel motionera när det är svalt. Motionsvanan, rätt mängd vila och sin egen gren hittar man bäst genom att testa och lyssna på kroppen.

D-vitamintillskott i kosten

Hos personer med MS kan till exempel störningar i tarmfunktionen och ibland svårigheterna att svälja tvinga en att fästa uppmärksamhet vid maten. När motionen minskar går man lätt upp i vikt. De finska näringsrekommendationerna passar oftast bra för personer med MS. Den dagliga kosten bör innehålla mycket vegetarisk mat, fet fisk och fibrer samt mjuka vegetabiliska fetter. D-vitamin, som vanligtvis bildas i huden vid solexponering, bör åtminstone vintertid tas som vitamintillskott. Personer med MS har nytta av D-vitamindoser som är större än de normala hälsorekommendationerna: det finns antydningar om att sjukdomens aktivitet kan minskas genom regelbundet intag av en individuellt fastställd dos av D-vitamintillskott året om. För de flesta är ett D-vitamintillskott på 50–100 mikrogram per dag lagom.

Näringspyramiden

(Klicka för att förstora)

Finska näringsrekommendationer (evira.fi)


Föregående sidaNäs​ta sida

 




Päivitetty  29.4.2019 15.26

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo