Liikunta on tärkeää!

Parkinsonin taudissa on tärkeää liikkua säännöllisesti – se tuo hyvää mieltä! Liikuntamuodon voi valita oman mielenkiinnon ja voinnin mukaan. Ota venyttelyt, lihaskuntoharjoitukset ja tasapainotreeni osaksi viikko-ohjelmaasi.

Liikunnan olisi hyvä sisältää lihaskuntoharjoituksia ja lihasvoiman hallinnan harjoituksia tasapainon ylläpitämiseksi. Pallopelien kautta voi treenata reaktiokykyä. Tasapaino-ongelmista kärsivä voi kokea allasvoimistelun lattialla tehtävää harjoitusta helpommaksi. Rytmikäs liikunta, kuten tanssi, voi helpottaa liikkumista ja kestävyyttä. Tärkeintä on kuitenkin se, että liikunnasta tulee hyvä mieli ja olo! Itselle sopivaa liikuntalajia miettiessä, voi asiasta keskustella fysioterapeutin tai liikuntaryhmien vetäjän kanssa. Kaupungit järjestävät asukkailleen ryhmäliikuntaa, samoin Parkinson-yhdistykset.

Taudin edetessä tasapainovaikeudet voivat pahentua, mutta liikunnan jatkaminen on yhä tärkeää. Voi olla, että joutuu luopumaan rakkaasta liikuntaharrastuksestaan, mutta tällöin olisi hyvä löytää itselle sopiva vaihtoehto tilalle. Apuvälineistä saa myös tarvittaessa apua, esimerkiksi sauvakävelysauvat voivat auttaa tasapainon ylläpitämisessä.

Päivittäinen venyttely on hyvä ottaa osaksi rutiineja. Tällä voi lievittää vartalon jähmeyttä ja ylläpitää nivelten liikeratoja. Venyttelyllä voi myös lievittää mahdollisia taudin mukanaan tuomia kipuja ja kramppeja.

Olisi hyvä, jos sairauden alkuvaiheessa Parkinsonin tautia sairastavalle tehtäisiin yksilöllinen kuntoutussuunnitelma, joka voi niin omatoimisen lihasharjoittelun ja venyttelyn lisäksi sisältää ryhmämuotoista kuntoutusta esimerkiksi terveyskeskuksen Parkinson-liikuntaryhmässä. Myös yksilölliset laitoskuntoutusjaksot ovat mahdollisia Kelan myöntämänä


Edellinen sivuSeuraava sivu



Katso lisää