Uni

Uni antaa voimavaroja ja on yksi kivunhallinnan kulmakivistä. Kipu vaikeuttaa nukkumista ja jatkuva unettomuus vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin.

Päänsärystä kärsivillä uniongelmat ovat yleisiä. Jos heräät jatkuvasti keskellä yötä päänsärkyyn, täytyy asiaa selvittää. Kyseessä voi olla sarjoittainen päänsärky, mutta muutkin syyt ovat mahdollisia.

Säännöllinen rytmi

Säännöllinen elämänrytmi mahdollistaa hyvän unen. Hyvä perusta onnistuneelle vuorokausirytmille on mennä nukkumaan ja herätä päivittäin samaan aikaan. Päiväunet voi nukkua, mikäli kokee ne hyödylliseksi, mutta ne eivät saisi kestää puolta tuntia enempää, koska muuten unirytmi jälleen kärsii.

Päänsärystä kärsivälle normaalia pidempään nukkuminen tai toisaalta liian vähän nukkuminen voi laukaista päänsäryn. Tämän takia on tärkeää löytää itselle sopiva ja säännöllinen unirytmi.

Keinoja hyvään uneen

Hyvää unta edistää alkuillan kevyt liikunta. Iltaa kohden on hyvä rauhoittaa mieli ja hidastaa tahtia. Nukkumaan mentäessä kannattaa huolehtia, että makuuhuone on viileä ja rauhallinen. Kannattaa välttää television ja tietokoneen käyttöä joitakin tunteja ennen nukkumaan menoa, koska niillä on piristävä vaikutus. Sänkyyn kannattaa mennä silloin, kun on todennäköistä nukahtaa. Tärkeää on löytää hyvä tasapaino aktiivisuuden ja levon välillä.


Edellinen sivuOsion alkuun



Hyvä perusta onnistuneelle vuorokausirytmille on mennä nukkumaan ja herätä päivittäin samaan aikaan