Sopeutumisen keinoja

Eri ihmiset kokevat kuormittavissa tilanteissa hyötyvänsä erilaisista keinoista. Ohessa on esimerkkejä keinoista, joita voi kokeilla. 

Sopeutumisen keinoja

  • Puhu tunteistasi perheelle, ystäville tai ammattihenkilölle.
  • Vaikka sairastuminen voi rajoittaa toimintakykyäsi, pyri tekemään juuri sinulle hyvää mieltä tuottavia asioita vointisi sallimissa rajoissa. Kuuntele mielimusiikkiasi, lue, katso elokuvia tai liiku luonnossa.
  • Pyri ylläpitämään sosiaalisia kontakteja: tapaa ystäviä ja jatka harrastuksia vointisi sallimissa rajoissa.
  • Osa ihmisistä kokee helpottavaksi tavata samassa tilanteessa olevia. Voit hakea vertaistukea esimerkiksi potilasjärjestöistä (ks. osio lisätietoa).
  • Hanki lisää tietoa aivotoiminnan häiriöstä ja oireistasi esimerkiksi lukemalla aiheesta (ks. osio lisätietoa).
  • Yritä laskea vaatimustasoasi ja anna toipumiselle aikaa. Jaa suuremmat tavoitteet ja haaveet pienempiin osatavoitteisiin.
  • Usein edistymistä on vaikea huomata, kun se tapahtuu pikkuhiljaa. Esimerkiksi pitämällä päiväkirjaa huomaat selvemmin toimintakykysi kohentumisen.



Edellinen sivuSeuraava sivu