Miten lievittää haittaa?

Keskittymistä voi tukea suunnittelemalla ja jäsentämällä omaa toimintaa sekä rauhoittamalla ympäristön olosuhteita.

    VÄHENNÄ HÄIRIÖTEKIJÖITÄ.
  • Muokkaa ympäristösi keskittymiselle sopivaksi. Sammuta TV/radio (tai laita hiljaista taustamusiikkia), sulje ikkuna, käytä korvatulppia.
  • VÄLTÄ KIIRETTÄ.
  • Älä yritä tehdä liian paljon asioita liian lyhyessä ajassa.
  • TEE YKSI ASIA KERRALLAAN.
  • Siirry uuteen tehtävään vasta, kun olet saanut edellisen valmiiksi. Käytä tarvittaessa tehtävälistoja.
  • VÄLTÄ RUUHKATILANTEITA.
  • Suunnittele päiväsi niin, että voit asioida tai liikkua aikana, jolloin on vähemmän ympäristön melua ja ihmisiä liikkeellä.
  • JAKSOTA TEKEMISESI.
  • Pidä riittävästi lyhyitä taukoja. Palaa heti tauon jälkeen kesken jääneeseen asiaan. Sijoita vaativimmat tehtävät vuorokauden aikaan, jolloin olet vireimmilläsi.
  • VÄLTÄ KESKEYTYKSIÄ.
  • Laita puhelin pois päältä. Kun haluat työskennellä keskeytyksettä, kerro se muillekin.

Tietoa työympäristön järjestämisestä keskittymistä tukevaksi:

Kognitiivinen ergonomia työhyvinvoinnin tukena (Muistiliitto)

Kognitiivinen ergonomia (Työterveyslaitos)


Edellinen sivuSeuraava sivu