Miten toimin kun läheinen on sairastunut tai loukkaantunut?

 

Läheinen on sairastunut äkillisesti tai saanut kuulla vakavan diagnoosin. Hän on kenties loukkaantunut onnettomuudessa tai saanut sairauskohtauksen ja makaa teho-osastolla. Järkytys on suuri. Jokainen sairastuminen on ainutkertainen kokemus, eikä ole olemassa valmiita kaavoja läheisen auttamiseksi.

Jos ei tiedä itse, mitä tilanteessa pitäisi tehdä, voi sitä kysyä sairastuneelta, jos hän kykenee vastaamaan. Kysymykset ovat yksinkertaisia: Miten sinä voit? Miten voin auttaa? Missä tarvitsisit tukea? Tärkeää ovat läsnäolo ja läheisyys, aidosti kuunteleminen ja halaaminen, jos toista voi koskettaa.

Jos läheinen on loukkaantunut niin vakavasti, että hän on joutunut teho-osastolle, on hyvä turvautua hoitohenkilökuntaan. He osaavat parhaiten kertoa omaisen tilanteesta sekä tukea sinua ja antaa käytännön ohjeita. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta. Uniongelmat ja ruokahaluttomuus ovat yleisiä oireiluja näissä tilanteissa, mutta uni ja ravinto ovat perusedellytyksiä sille, että itse jaksaa.

Sairaalan osastolle voi olla yhteydessä puhelimitse ja kysellä läheisen vointia. Tämä saattaa rauhoittaa omaa mieltä, jos epätietoisuus tilanteesta esimerkiksi kotona ollessa ahdistaa. Jos jaksat ja pystyt, voit vierailla sairaalassa omaisen luona ja keskustella samalla hoitohenkilökunnan kanssa. Oman jaksamisen tukeminen ja itsensä kuuntelu on tärkeää. Teet sen mitä jaksat ja pystyt. Jos koet tarvetta sairauslomalle tai ahdistusta lievittävälle lääkitykselle, ole yhteydessä omalle terveysasemallesi tai työterveyslääkäriisi.

Alkuvaiheessa omaisen huoli läheisestä voi samanaikaisesti arjen haasteiden kanssa tuntua uuvuttavalta. Masennuksen tunteita esiintyy usein erityisesti siinä vaiheessa, kun sairastumisen alkuvaihe on ohitettu, ja joudutaan sopeutumaan mahdollisiin pidempiaikaisiin muutoksiin sairastuneen toimintakyvyssä ja elämäntilanteessa.

Sairastuminen tai vammautuminen voi myös muuttaa rooleja perheessä ja parisuhteessa. Läheisen on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnistaan esimerkiksi jatkamalla mahdollisuuksien mukaan töitä ja harrastuksia sekä tapaamalla ystäviä. On hyvä puhua tunteistaan ja huolistaan muille sekä hankkia tietoa tilanteesta. Monet hyötyvät vertaistuesta.


Seuraava sivu