Miten lievittää haittaa?

Väsymyksen kanssa selviytymiseen on monenlaisia keinoja, joiden avulla oireen aiheuttamaa haittaa voi vähentää.

​​​​​​​Itsetuntemuksen lisääminen

Väsymys on elimistön keino kertoa, että aivot tarvitsevat lepoa. ​On tärkeää opetella kuuntelemaan omaa kehoaan ja yrittää selvittää, millaisissa tilanteissa väsyvyyttä ilmenee, ja mitkä tekijät lisäävät tai helpottavat sitä. Väsymyksen ensimmäisten merkkien tunnistaminen on oleellista sen hallinnassa.

Terveelliset elintavat

Säännöllisten elämäntapojen noudattaminen helpottaa väsymyksen hallintaa. Tämä tarkoittaa säännöllistä päivärytmiä ja tarpeeksi pitkästä yöunesta huolehtimista.

Vireystilaa ylläpitävät parhaiten terveellinen ruokavalio, sokerin välttäminen ja pienien aterioiden syöminen tasaisesti pitkin päivää. Myös riittävä veden juominen on tärkeää. Liiallinen kahvin ja kofeiinipitoisten juomien nauttiminen ei ole hyväksi. Alkoholin käyttöä on hyvä rajoittaa. Tupakoiminen ei ole lainkaan suotavaa.

Vaikka väsyneenä liikkumaan lähteminen ei ehkä innosta, ulkoilu ja liikunta kuitenkin parantavat kuntoa ja jaksamista – ja auttavat selviytymään väsyvyyden kanssa. Lisäksi, koska rentoutunut mieli edesauttaa hyvää toimintakykyä, on hyvä sisällyttää arkeen myös erilaisia rentoutumiseen tähtääviä harjoituksia varsinkin silloin, jos mukana on lihasjännityksiä ja/tai stressiä.

Työskentelyolosuhteet

Vireyden ylläpitämistä helpottaa työolosuhteiden muokkaaminen, kuten hyvä tuuletus ja valaistus sekä rauhallinen ja siisti työskentelypiste. Kestokykyä parantaa myös se, että keskittyy pelkästään yhden asian tekemiseen kerrallaan ja poistaa ympäristöstä muut häiritsevät tekijät. Kannattaa siis sulkea ovi – ja ehkä jopa puhelin!

Suunnittele etukäteen

Tärkeimmät tekemiset kannattaa ajoittaa siihen aikaan päivästä, jolloin yleensä on virkeimmillään. Työskentelyä kannattaa tauottaa ja jakaa lyhytkestoisiin osiin jo ennen kuin väsymys iskee. Erityisesti pitempää keskittymistä vaativien tehtävien suunnittelu etukäteen on tärkeää, jotta väsymys ei keskeytä työskentelyä pahimpaan mahdolliseen aikaan.

Asiat tärkeysjärjestykseen

Väsyneenä ei jaksa tehdä kaikkea sitä, mikä terveenä tuntuu itsestään selvältä. Kannattaakin miettiä elämäänsä ja sitä, mitkä asiat ovat itselle kaikkein tärkeimpiä. Miten voisi vähentää velvollisuuksien ja töiden määrää? Mitkä asiat voi jakaa muille? Missä asioissa voi tyytyä vähempään? Kannattaa keskittyä tekemään asioita, jotka ovat oikeasti tärkeitä.

Pidä lepotaukoja

Jos edellä luetelluista keinoista huolimatta väsymys kuitenkin iskee, voi hyvin mennä vähäksi aikaa pitkäkseen. Joskus lepotauoksi riittää pieni jaloittelu tai ”pään tyhjentäminen” ja ajatusten siirtäminen joksikin aikaa rentouttavampiin asioihin. Voit myös halutessasi kokeilla oheisia Suomen Mielenterveysseuran OIVA-palvelun rentoutusharjoituksia.​​​

​Harjoitus
​Kesto
Rentoutushengitys
​3 minuuttia
Rent​​outusharjoitus​15 minuuttia

Läheisten tuki

Väsyvyys voi olla epäsuhdassa muun toimintakyvyn kanssa, ja siksi se voidaan helposti tulkita haluttomuudeksi tai laiskuudeksi. Tällaisten väärinkäsitysten välttämiseksi väsyvyydestä on hyvä kertoa läheisille. Läheiset voivat olla myös herkempiä havaitsemaan väsymyksen ensimmäisiä merkkejä, joten yhdessä keskustelemalla voi itsekin ymmärtää lisää väsyvyydestään ja levon tarpeestaan.

Muualla Terveyskylässä

Mielent​erveystalon TYYNI – Hyväksyvä tietoinen läsnäolo on omahoito-ohjelma​ mielen hyvinvoinnin ja jaksamisen tukemiseen. Tietoisuustaidoista on tutkitusti hyötyä mm. stressinhallinnassa​.


Edellinen sivuSeuraava sivu