Apua visuaalisiin hahmotushäiriöihin

Hahmotushäiriöiden aiheuttamia hankaluuksia voi opetella kiertämään muokkaamalla ympäristöä, käyttämällä apuvälineitä ja muiden aistien avulla.

Jos koetut hahmotusvaikeudet aiheuttavat merkittävää haittaa arjessa, koulussa tai työssä, kannattaa vaikeuksia lähteä selvittämään. Usein kehityksellisiin hahmottamisen vaikeuksiin yhdistyy muitakin oppimisvaikeuksia. Äkillisesti alkaneet ja vaikeat näönvaraisen toiminnan häiriöt ovat puolestaan niitä kokemattomille yleensä vieraita. Ne saattavat hämmentää myös läheisiä ja hankaloittaa sosiaalisia tilanteita. Ainakin lähipiirille on hyvä kertoa vaikeuksistaan sekä siitä, m​iten toivoo niihin suhtauduttavan.

Neuropsykologisessa tutkimuksessa voidaan arvioida hahmotushäiriöiden laatua ja vaikeusastetta sekä suunnitella tarpeen mukaisia tukitoimia, ohjausta tai kuntoutusta. Kuntoutus voi toteutua myös toimintaterapeutin ohjauksessa.

Haitarin otsikkotaso2
Harjoittelu kotona

Äkillisen aivosairauden tai -vamman jälkeisiä visuaalisia hahmotusvaikeuksia voi pyrkiä kohentamaan harjoittelemalla. Taitoja voi aktivoida vaikkapa palapelien, käsitöiden, pallopelien tai pelisovellusten avulla. Ihmisten kohtaamista ei kannata vältellä, sillä sosiaaliset suhteet tukevat kuntoutumista ja mielialaa.

Olosuhteet suotuisiksi

Näönvaraista toimintaa voi tukea järjestämällä ympäristön olosuhteet muuttuneen hahmotuskyvyn kannalta mahdollisimman suotuisaksi. Kannattaa kiinnittää huomiota valaistuksen riittävyyteen ja häiriötekijöiden minimointiin poistamalla runsaat ja vaihtuvat näköärsykkeet. Tilavissa, tasaisissa ja esteettömissä tiloissa on helpompi liikkua.

Selvät kontrastit helpottavat havaitsemista, joten kotona on hyvä suosia selkeitä värejä ja pintoja. Maito kannattaa kaataa tummaan lasiin ja kahvi vaaleaan kuppiin. Selkeä ja suurikokoinen fontti voi helpottaa lukemista. Tietokoneissa ja älylaitteissa on usein mahdollisuus suurentaa näkymää ja muokata värimaailmaa omaa havaitsemista tukevaksi.

Kuuloaistin käyttö

Kun näönvaraisen tiedon oppiminen ja muistaminen on vaikeutunut, kannattaa suosia tiedonlähteitä, joissa informaatio vastaanotetaan kuulemalla. Uutiset voi sanomalehden sijaan kuunnella ja tekstiviestit korvata äänitetyillä puheviesteillä. Nykyisin saatavilla on myös runsaasti äänikirjoja ja ohjelmistoja, jotka muuntavat verkkosivustojen tekstisisällöt puheeksi.

Muut apuvälineet

Suurennuslasista voi olla hyötyä lehtien tai kirjojen selailussa.

Jos reittien hahmottaminen tai paikkoihin löytäminen on vaikeutunut, voi suunnistamisen tukena hyödyntää navigaattoria tai erilaisia mobiilisovelluksia. Liikkumista voi helpottaa myös tutustumalla uuteen ympäristöön etukäteen ja opettelemalla yksityiskohtia, jotka auttavat reittien tunnistamista.

Oikean ja vasemman muistamista voi helpottaa laittamalla vain toiseen käteen korun, kellon tai kumilenkin, jonka avulla suunnat voi tarvittaessa tarkistaa.

Uusia toimintatapoja ja ajanvietteitä

Jos oma arki on aiemmin sisältänyt paljon näönvaraista suunnittelua, kokoamista tai hahmottelua, voi joutua muokkaamaan työtehtäviä uudelleen tai etsiä uusia ajanvietteitä. Käsitöiden tai nikkaroinnin tilalle voi löytyä uusi mielekäs liikuntaharrastus tai vaikka uuden vieraan kielen kurssi. Äänikirjojen kuuntelu on nykyaikana helppoa puhelinsovellusten avulla.

neuropsykologia

Päivitetty  12.3.2021