MS-tautiin liittyvän uupumuksen lievittäminen

Uupumus on tavallista MS-taudissa, mutta sitä voi itse lievittää monin keinoin.  Säännöllinen unirytmi ja liikunta ovat hyviä keinoja lievittää uupumusta.

​Yleisin uupumuksen syy niin MS-tautia sairastavilla kuin muillakin on riittämätön yöuni. Suurin osa aikuisista tarvitsee 7–8 h unta. MS-tautia sairastavilla tarve voi olla suurempikin. Jos kärsit uupumuksesta, huolehdi ensisijaisesti, että uni on sekä laadullisesti että pituudeltaan riittävää. Stressi ja alkoholi ovat yleisiä yöunen laadun heikentäjiä. Tämän sivun lopussa löytyy linkkejä omahoito-ohjeisiin.

Kognitiivinen uupuminen

Kognitiivinen uupuminen voi näkyä esim. muistin ja keskittymisen vaikeuksina etenkin pitempään työskenneltäessä. Tässä auttaa työn tauottaminen, yhden asian tekeminen kerrallaan ja rauhallinen ympäristö. Joillakin runsas hiilihydraattipitoinen ruoka voi aiheuttaa väsymystä.

Fyysinen uupuminen

MS-tautiin liittyvän voimakkaan uupumisen aikana on hyvä levätä. Huoneympäristön viilentäminen, virvoittava viileä suihku tai ihon kostutus, työskentelyn tauottaminen, ruokailun jakaminen tavallista useampaan annokseen ja viileän veden juominen voivat auttaa lievittämään uupumusta. Joskus tietyistä vireystilaan vaikuttavista lääkityksistä voi olla apua uupumusoireen lievittämisessä.

 
 

Hyvä kunto ja säännöllinen liikunta ehkäisevät uupumusta

Liikunta kaikissa muodoissaan, esimerkiksi kestävyys- ja voimaharjoittelu ovat hyödyksi ja suositeltavia uupumisen ehkäisemiseksi. Aaltomaisen taudin pahenemisvaiheessa liikuntaharrastuksesta on kuitenkin useimmiten pidettävä taukoa, sillä joskus vähäinenkin fyysinen rasitus voi korostaa oireita.

Lyhyt lepohetki

Lyhyt rauhoittuminen tai päiväunet saattavat tehokkaasti palauttaa uupumuksesta. Yli 30 min uni saattaa häiritä kuitenkin yöunta tai nukahtamista illalla.

Päivitetty  11.3.2022

Kyllä